"ככל שהחינוך יעיל יותר כן מתמסרים בני האדם בתשוקה גדולה יותר לאזיקים המונעים מהם להיות מה שיכולים היו להיות ומסתירים מהם את אלימותם של מנגנוני העיצוב של מה שהינם" (אילן גור-זאב, 1999: 11)

The more effective education becomes, the more people seek comfort under the fetters that prevent them from what they could have become and hide from them the violence of the mechanisms that shape what they are (Ilan Gur-Ze’ev, 1999: 11).

31 במאי 2020

מסע הרפתקאות קסום בין דמויות ורצונות






ד"ר יפעת אושרת-פינק, מרצה בכירה במכללת אורנים לחינוך, עוסקת ביום יום לא רק בהכשרת סטודנטים אלא גם בהוראה בתחום תכנון לימודים וחינוך. שני ספריה שפורסמו בהוצאות שפיטות נוגעים בתחומי התמחותה. הספר הראשון שפרסמה יחד עם פרופ' אורית אבידב-אונגר עוסק במודל רב ממדי להתפתחות מקצועית של אנשי חינוך והוא עוסק בהגדרות של המושגים שבהם היא עוסקת "התפתחות מקצועית" ו"פיתוח מקצועי" וגם מתמקד בסיפוריהן של מורות במספרי מעגלים הנוגעים להתפתחותן.
 הספר השני שפרסמה עוסק בזיכרונות דחייה חברתית מגיל ילדות וכולל פרקים תיאורטיים הסוקרים מושגי מפתח כמו גם גורמי סיכון והשלכות הדחייה. בלב הספר ניצבים עשרים סיפורי דחייה של בני דורות שונים, מדור הצבר עד לדור ה-Z  לצד הרהורים ותובנות רטרוספקטיביים של המספרים. הפרק החותם שואל "פני הדחייה לאן?" ומציג פרדיגמה חינוכית־חברתית הוליסטית להתמודדות עם נושא זה. פרופ' חיים עומר כתב על הספר: "ספרה של ד"ר אשרת־פינק הוא מסמך חשוב העוסק בהשלכות הקשות של דחייה וחרם חברתי. חוויה זו, שלרוב מתוארת במילים כלליות ומופשטות, מקבלת כאן ביטוי קרוב ומוחשי. הספר מרים תרומה חשובה להבנת התופעה ומיועד לכל מי שמבקש לשכנע בחשיבות הנושא, להגן על קורבנות ולהיאבק למענם, ולמנוע פגיעה נוספת".
בימים אלה הוציאה אושרת-פינק ספר ילדים (לא ראשון אגב)  אשר מצאתי כמעורר לחשיבה מסע ההרפתקאות של סבא (בהוצאת צבעונים). הספר מכיל איורים יפהפיים של בתה, עומר אשרת. זהו אמנם ספר לילדים (ספר חובה, אם יורשה לי) ואולם הוא פונה גם אל המבוגרים.

הוא כתוב בחוכמה ובחביבות, עושה שימוש בדימויים ובהשוואות מעולם החי באופן שכל אחד מכם ימצא את עצמו. תמצאו כאן ארנב, טווס, פרד, אריה אבל לדעתי בעיקר את עצמכם עוברים בין הנפש התאוותנית, הנפש האדנותית והנפש התבונית של אפלטון כאשר אתם נכנעים לתכתיבי החברה. הספר  מעולה ומומלץ גם לסדנאות בתחום פילוסופיה עם ילדים משום שהוא מאפשר העלאת שאלות שונות, קיומיות בעיקרן, על אודות החיים, משמעותם והאפשרויות שלהם בהקשר לגיל בנוגע לרצונות שלנו אבל גם של אחרים הכופים אותם עלינו. 



אין תגובות: