"ככל שהחינוך יעיל יותר כן מתמסרים בני האדם בתשוקה גדולה יותר לאזיקים המונעים מהם להיות מה שיכולים היו להיות ומסתירים מהם את אלימותם של מנגנוני העיצוב של מה שהינם" (אילן גור-זאב, 1999: 11)

The more effective education becomes, the more people seek comfort under the fetters that prevent them from what they could have become and hide from them the violence of the mechanisms that shape what they are (Ilan Gur-Ze’ev, 1999: 11).

4 בינואר 2015

יצא לאור ספרי "הנרטיב המזרחי החדש בישראל"




הנרטיב המזרחי החדש בישראל
(הוצאת רסלינג, 2014) מאת אריה קיזל


הנרטיב הממוקף - הנרטיב המזרחי החדש העומד במרכז השיח המזרחי הרדיקלי - יוצא כנגד שלילת השלילוֹת של הציונות את המזרחיות-הערביות ומעמיד עצמו כאלטרנטיבה זהותית, אינטלקטואלית ואסרטיבית. מחקרו של אריה קיזל בוחן את עלייתו והתבססותו של הנרטיב המזרחי המהווה נקודת ציון במאבק רשת הנרטיבים המתנגשים כביטוי לרצונן של זהויות לבטא את עצמן כנפרדות והיברידיות באתרי הישראליוּת.
הספר בוחן את מקורותיו הפוסט-קולוניאליסטים והאנטי-ציוניים של הנרטיב המזרחי ואת המתקפה האינטלקטואלית שהוא מבצע על עצם הלגיטימציה שבציונות ובמוסריות הפתרון המדינתי שיצרה. עמדה נרטיבית חדשה זו מכירה בקשיים ההיסטוריים של חתרנותה, המוצגת כאמנציפטורית ובעיקר כמוסרית. היא מתחברת ביסודותיה לנרטיב הקורבני הפלסטיני ובגרסתה הרדיקלית מבקשת לחבור אליו כדי ליצור מרחב חדש שייתן עדיפות לערביות - תרבותית, שפתית ואף פוליטית. במסגרת זו עתיד להתקיים פירוק הקולוניאליזם הציוני על משטר האמת, שיח הידע והכוח השליט ותתבע התגברות קולות ונרטיבים אחרים במסגרת נקודת המפגש בין אנטי-ציונות לפוסט-מודרניות.
באמצעות מודל נרטיבי תלת-שלבי בוחן המחבר את ניסיונו של הנרטיב המזרחי לאתגר את גבולות השיח הישראלי, להתנתק מהפרוגרמה הציונית ההגמונית ולהציג תכנית פריצה נרטיבית – המבוססת גם על השנאת הציונות/האשכנזיות/המערביות - שתאפשר הבניית דגם רב-תרבותי אנטי-קולוניאלי שישקם את הערביות/המזרחיות המרחבית. המחבר פורס את קולות ההתנגדות לנרטיב המוצע ומנתח את הסיבות לשלב הקורבני שאליו הגיע ובו מולכד במציאות החברתית והקפיטליסטית שנוצרה בישראל של אשכנזים, מזרחים וילדיהם המשותפים.

פרק מהספר פורסם באתר הפתיליה






5 תגובות:

עמוס אבישר אמר/ה...

אריה היקר,

בשעה טובה! זה נושא מרתק וקריטי להבראה של החברה הישראלית.

המון בהצלחה בהפצת הספר ובעידוד השיח,

עמוס אבישר.

יהונתן אמר/ה...

שלום.
אני לא חוקר, לא מרצה ולא תיאורטיקן ואני סתם מתעניין בשיח ביקורתי. שאלתי מהספרייה באוניברסיטה את ספרך והוא בהחלט מעניין ורלוונטי, אבל, יש לי שאלה אליך - למה אתה באופן גורף מאמץ את הטרמינולוגיה הביקורתית הבלתי-נגישה הזאת? רציתי לדון עם בני משפחתי בספר ולא יכולתי כי הם בקושי מכירים את הפוסט-מודרניזם ואת שלל מושגי השיח הביקורתי וגם אני לא תמיד הצלחתי להבין באופן מלא על מה מדובר.
חבל שאתה כתבת ספר שהוא לא נגיש לקרוא שהוא לא חלק מהמלייה האקדמאי, כי סך הכל זה נושא חשוב ומעניין וגם המחקר שלך מקיף ומוצלח.

יהונתן

דניאלה אמר/ה...

אריה יקר,

תודה על הספר הנפלא. סיימתי לקרוא אותו ומצאתי אותו מנתח באופן מאיר עיניים את הנרטיב המזרחי בישראל. אני מכירה את הספר של פרופ' סמי שלום שטרית ואני חושבת שהספר שלך משלים את כל הספרות המזרחית היום.
הוא ספר חובה שכתוב באופן אינטיליגנטי מאד, גם חכם וגם מאד נגיש - הן בסקירה ההיסטורית והן בעומק שלו.

תודה רבה בשמי ובשם כל חברי שקראו (חלק מהאוניברסיטה וחלק מבית הספר),
דניאלה

in4u אמר/ה...

תודה!

מוני יקים אנטיציוני אמר/ה...

הנרטיב היהודי ספרדומזרחי הוא נרטיב אנטיציוני ואנטיקולוניאליסטי ואינו מכיר בלאומיות ישראלית משותפת עם הכוזרואשכנאזים .