"ככל שהחינוך יעיל יותר כן מתמסרים בני האדם בתשוקה גדולה יותר לאזיקים המונעים מהם להיות מה שיכולים היו להיות ומסתירים מהם את אלימותם של מנגנוני העיצוב של מה שהינם" (אילן גור-זאב, 1999: 11)

The more effective education becomes, the more people seek comfort under the fetters that prevent them from what they could have become and hide from them the violence of the mechanisms that shape what they are (Ilan Gur-Ze’ev, 1999: 11).

7 בינואר 2014

דונה גרציאה נשיא במכתבים





"בשמה של 'לה סניורה' – גרציאה נשיא – נתקלתי לראשונה לפני יותר מעשור, בשוטטי במוזיאון ליהדות ברובע המארה בפריז. הוא נכתב באותיות עבריות על פני מדליון כסף קטן, שהיה מעוטר במרכזו בצדודיתה של אישה עדויה תכשיטים על צווארה ובשערותיה. במדליון הוטבעה השנה 1558 באותיות לטיניות", פותחת נעמי קרן את הפרולוג לספרה "לה סניורה – רומן במכתבים על חיי דונה גרציאה נשיא" (הוצאת כנרת, זמורה-ביתן).

קרן-ברר, עיתונאית, עורכת ומגישת שידורי אקטואליה ותרבות בטלוויזיה וברדיו מעניקה לקורא מתנה של ממש – יותר מ-700 עמודים של מכתבים מרגשים, מקיפים ומעניינים כאחת הנגמעים בנשימה עצורה. מכתבים אלה מעניקים מבט פנורמי ומעמיק אל תקופה, אל הדמויות ואל היחסים ביניהן כשהציר המרכזי הסובב את העלילה היא דמותה של דונה גרציאה-נשיא.

המחברת פנתה לפני שלוש שנים לעורך חיים פסח והציעה לו לקרוא את מחקרה המקיף והסבירה, כך הוא כותב בספר, שבדעתה "לתרגם" מחקר מדוקדק זה לרומן ביוגרפי. התוצאה מאירת העיניים לפנינו: "נעמי קרן השכילה לחלץ את דמותה של האישה המופלאה הזאת מסייגי המחקר וזאת מבלי לוותר על הדיוק ההיסטורי על כל פרטיו הפוליטיים והחברתיים וליצור גיבורה חיה כביכול, אישה בשר ודם המתפתחת לנגד עיני הקורא עם גלגולי העלילה, מהבריחה מפורטוגל, אל אנטוורפן, החיים בנסיכויות שונות באיטליה ושוב הבריחה, הסופית, לקונסטנטינופול", כותב פסח.

קרן מצליחה להעביר במכתבים לא רק את התקופה המרתקת אלא גם את סיפורה של גרציאה, בת למשפחת אנוסים הקרועה בנפשה בין היהדות לנצרות. אל הספר מצורפים תרשימים ומפות ובעיקר נספח המסיים את הספר והמעניק עומק היסטורי מתבקש המוסיף נופך נוסף למכתבים ולתוכנם.

רוצו לקרוא את הספר זה שהוא אכן "פרי התאהבות בדמותה הייחודית של האמנה הצעירה בת המאה ה-16 שמעולם לא נישאה מחדש והצליחה לבדה - להתמודד בעולם של גברים, כנגד רדיפה דתית, כוחנות פוליטית, סחטנות כספית וסכנת חיים מתמדת ולהביא את משפחתה, את הונה ואת אלפי הפליטים, צאצאי האנוסים שהיו תלויים בסיועה אל חוף מבטחים", כדברי קרן.


אין תגובות: