"ככל שהחינוך יעיל יותר כן מתמסרים בני האדם בתשוקה גדולה יותר לאזיקים המונעים מהם להיות מה שיכולים היו להיות ומסתירים מהם את אלימותם של מנגנוני העיצוב של מה שהינם" (אילן גור-זאב, 1999: 11)

The more effective education becomes, the more people seek comfort under the fetters that prevent them from what they could have become and hide from them the violence of the mechanisms that shape what they are (Ilan Gur-Ze’ev, 1999: 11).

10 ביולי 2019

אגדת המילים השמחות





חלי לוי אלדר כתבה סיפור "לקטנים-גדולים": אגדת המילים השמחות. את הספר היפהפה הזה איירה בכישרון רב יעל פושקין והוא פורסם בהוצאת ספרי פלפלת.
הספר מספר על משפחה אחת שגרה במדינה אחת, קטנה, ברחוב אחד, בבית קטן והיא שמחה ונהדרת ושפתה שמחה ומאושרת – דבר שגורם למבוכה לשאר התושבים במדינה. לא אגלה לכם את סופו של הסיפור ואולם ארמוז כי מדובר בסוף צפוי וטוב שהוא ראוי.
אף כי מדובר בסוף צפוי, הוא לא רק חביב אלא גם מאפשר פיתוח דיון פילוסופי עם הילדים על השפה של היחיד (במקרה הזה המשפחה) אל מול שפת המדינה, על איסורים ועל תקינות (פוליטית). אם תרצו אפשר אפילו להגביה את הדיון עד לחוקי השפה והמדינה ואל מתחם הפרט והפרטיות, המשפחה והמשפחתיות. 
לעוסקים בפילוסופיה עם ילדים, ששמה דגש על השאלות שמעלים הטקסטים אצל ילדות וילדים צעירים – ספר זה הוא טקסט מעורר ומגרה לשאלות. חלי לוי אלדר עשתה כאן מעשה טוב בכך שהביאה סיפור מאפשר, רחב ופתוח. הספר מיועדים לקטנים ולגדולים אבל הוא בפירוש קורץ גם לעולם המבוגרים. בסופו הפתעה – עמודים פנויים שייאפשרו לכם לתעד את המילים המשפחתיות שלכם, את הכינויים המשמחים שהדבקתם ואתם מדביקים אחד לשני ולשמור אותו לזמנים נוסטלגיים שבהם נזכרים.
חלוי לוי-אלדר שנולדה בטירת כרמל ומתגוררת בחיפה כותבת פרוזה, שירה וספרי ילדים. היא הקימה את סל תרבות עירוני למערכת החינוך בטירת כרמל ומ-1995 מנהלת אותו. זהו ספרה השני.



אין תגובות: