"ככל שהחינוך יעיל יותר כן מתמסרים בני האדם בתשוקה גדולה יותר לאזיקים המונעים מהם להיות מה שיכולים היו להיות ומסתירים מהם את אלימותם של מנגנוני העיצוב של מה שהינם" (אילן גור-זאב, 1999: 11)

The more effective education becomes, the more people seek comfort under the fetters that prevent them from what they could have become and hide from them the violence of the mechanisms that shape what they are (Ilan Gur-Ze’ev, 1999: 11).

3 באוקטובר 2016

מסע הפלגות פילוסופי




יומן המסעות של לורי מאת יואב חייק הוא ספר של חיפוש פילוסופי שמעניק תקפות נוספת להוכחות אין ספור אודות היכולות של ילדים להתפלסף או לבצע מהלכים של חשיבה אודות קיומם בעולם הזה.
הספר, זוכה פרס אקו"ם, נערך על ידי ד"ר שילהב קסט ומלווה באיורים נועזים של איילת כהן יצא לאור בהוצאת עקד. זהו מסעו של הילד לורי המתרחש במהלך כשבוע ימים כאשר בכל לילה מתרחשת הפלגה חדשה בחיפוש אחר ארצות נעלמות. כבר בפתחו של  הספר הילד לורי מבקש לצאת לחו"ל וסבתו ננה אומרת לו: "האם אתה יודע שגם אתה נמצא כבר בחוץ לארץ?". ומתחילה התמיהה היכן זה חוץ לארץ. זו רק אחת התמיהות הראויות שכלולות בחיבור שלפנינו.
ההפלגות הליליות מהוות יציאה מעולם הילדות אל עבר עולמות מוזרים השונים לחלוטין מהמוכר לנו תוך שמירה על חוט מקשר אל ההוויה היומיומית הילדית דרך דמותה של סבתא ננה. דמותה מלווה את לורי והיא מהווה את אשת הקשר שלו אל ידע חדש והבנות מעוררות אודות מחשבות המאתגרות אותנו בכל גיל. במהלכן נולדות שאלות אודות החוקים, אודות התרבויות ואודות הרגשות שלנו.
ד"ר שילהב קסט, כותבת על הספר: "כמו 'עליסה בארץ הפלאות', 'מסעי גוליבר', 'הנסיך הקטן' או 'הערים הסמויות מן העין' כך מסעו של לורי בליווי סבתא ננה הינו מהיפים שבסיפורים אלו. הקורא נחשף להגיונות ואי הגיונות סותרים, תיאורי אדם וחי ומורכבויות חייהם המשליכים ומרחיבים את תודעתנו. שאלות של מוסר, הגינות, ידע ופילוסופיה נחשפים בספר המיועד לכל הגילאים".

חייק, יליד בגדד 1936 הוא משורר וסופר פורה ופירסם עד כה 13 ספרים מתוכם 11 ספרי שירה שראו לאור בהוצאות שונות. במקצועו הוא עורך דין. יומן המסעות של לורי מצטרף למדף ספרי החשיבה שלנו, מדף שהעיון בו מאפשר לילדים – ובעיקר למבוגרים – לבצע את ההפלגות הנדרשות שלהם על כנפי הדמיון שכבר מזמן נורמל שלא לדמיין. 


אין תגובות: