"ככל שהחינוך יעיל יותר כן מתמסרים בני האדם בתשוקה גדולה יותר לאזיקים המונעים מהם להיות מה שיכולים היו להיות ומסתירים מהם את אלימותם של מנגנוני העיצוב של מה שהינם" (אילן גור-זאב, 1999: 11)

The more effective education becomes, the more people seek comfort under the fetters that prevent them from what they could have become and hide from them the violence of the mechanisms that shape what they are (Ilan Gur-Ze’ev, 1999: 11).

5 בספטמבר 2014

נאמנה לזיכרונות המלחמה




אירית רומנו קופר נולדה בעיר מינסק מזובצקי השוכנת בארבעים קילומטר מזרחה לוורשה. באביב 1942 בהיותה כבת שלוש עשרה הוציאה אותה אמה מהגטו, מסרה לאיכר פולני, והסבירה לה כי עליה להישאר בכפר עד אשר תבוא לקחתה חזרה, בסתיו. אך לאחר שבועות אחדים, מפחד הגרמנים, אמר לה האיכר לחזור לגטו.
לתומה חשבה אירית שהגטו עדיין קיים ובני משפחתה מחכים לה בבית. בדרך נודע לה מילד יהודי בן גילה שהגטו חוסל ושניהם החלו לנדוד בין האיכרים. בשלב מסוים דרכיהם נפרדו ואירית הגיעה בנדודיה למנזר, שבו שהתה בזהות נוצרית בדויה עד סוף המלחמה. איש מבני משפחתה לא שרד. בשנת 1946 עלתה ארצה במסגרת חברת נוער ונקלטה בצפון הארץ שבו שהתה גם בתקופת מלחמת העצמאות. קופר היא סופרת פוריה ביותר. רבות מיצירותיה מיועדות לבני נוער והמודעות שלה, כמורה, להעברת המורשת משמעותית.
בימים אלה היא הוציאה לאור שני ספרים חדשים בהוצאת "ספרי מקור". ספרים אלה נוספים ל-20 הספרים שהוציאה קופר עד כה. קופר מרצה במהלך השנים בנושא השואה בפני תלמידים, חיילים וספרנים. במשך שנים רבות היא מוסרת בקביעות עדות ב"מכון משואה" והיא מקפידה על הנצחת התקופה הקשה בספרים למען הדור הצעיר. כך בספרה, ב"קצה היער" שיצא בתשל"ז בהוצאת הקיבוץ המאוחד וב"טרם יבוא האביב" (1990, הקיבוץ המאוחד) המתאר את חיי הגטו דרך עיניה של ילדה בת עשר, ב"הכל בגלל המלחמה" (הוצאת דני ספרים, 2004) אודות מסע חיפוש של בת אחר אמה שנעלמה מחייה בעקבות מלחמת העולם השנייה, ב"נשיט סירות נייר" (הוצאת כרמל, 2005) ובו מסע של שלושה צעירים המלווים את סבתם במסע לפולין. וכעת בשני הספרים החדשים. הראשון, "המחבוא" הינו ספר מרגש ואמיתי הבוחן את זיכרון השואה מנקודת מבט יוצאת דופן: מבט של נער פולני הנקשר לילדה יהודיה ובוחן את המציאות הקשה דרך עיניו ועיניה גם יחד. הנער, יאנק, בן כפר פולני רגיש ונלהב מספר אודות אירקה – נערה יהודייה שנקלעה לבית הוריו בתקופת מלחמת העולם השנייה כדי למצוא מסתור מהגרמנים. כאשר הסכנה שבהסתרתה גוברת, משלחים אותה הוריו מהבית. אירקה נודדת בין כפרי פולין כשהיא ממשיכה להסתיר את זהותה היהודית. כניצולה יחידה מכל משפחתה היא מעפילה ארצה ובונה לעצמה חיים חדשים. יאנק נוצר בליבו את זכר הנער היפה שהאירה את ימיו וגרמה לו להתאהב בפעם הראשונה. הוא אינו חדל לחפש אחריה, רדוף רגשות אשם ובטוח שהיא כועסת עליו ועל משפחתו, ואולי כבר אינה בחיים.
הספר השני "סוף קיץ" מספר את סיפורו של חיים, צעיר יהודי, נאה ורב תושייה, ניצול אושוויץ, נצר יחיד למשפחה ענפה שהושמדה בשואה, נצר שלא ישאיר אחריו צאצאים. הוא יוצא ממחנה הריכוז חי אך את העיקור שעבר אי אפשר להחזיר לאחור. כניצולים רבים אחרים הוא פונה לחפש שרידים ממשפחתו, קרובים ומכרים. הוא הצטרף לקהילה היהודית החדשה שנבנתה מתוך ההריסות, תפס בה את מקומו והיא הפכה להיות משפחתו ובעלייתו לארץ פוגע את חנה, חברתו מילדות ובונה אתו כאן את חייו מחדש. הסיפור מתרכז בצלקת שנושא הגבר מהמלחמה, בדרך שהיא שינתה אותו ובסיפורן של הנשים האהובות והשנואות הנופלות ברשתו. 


אין תגובות: