"ככל שהחינוך יעיל יותר כן מתמסרים בני האדם בתשוקה גדולה יותר לאזיקים המונעים מהם להיות מה שיכולים היו להיות ומסתירים מהם את אלימותם של מנגנוני העיצוב של מה שהינם" (אילן גור-זאב, 1999: 11)

The more effective education becomes, the more people seek comfort under the fetters that prevent them from what they could have become and hide from them the violence of the mechanisms that shape what they are (Ilan Gur-Ze’ev, 1999: 11).

30 במאי 2015

אוטיסט אינו כינוי גנאי מאת בן קיזל





מאת בן קיזל
פורסם בהארץ 30.5.2015
ובטור מוקלט בתכנית "23 דקות": https://www.youtube.com/watch?v=ccxmu-baE-g


אנו עדים באחרונה לתופעה, שבה אישים פוליטיים משתמשים במושג "אוטיזם" (ובתסמונת אספרגר) כדי לתקוף אישים אחרים, שלטענתם מנותקים מן המציאות. כך, לדוגמה, כונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפי פקיד בכיר בבית הלבן כ"אספרגר", ואביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, טען, שמי שחושב שחזרה לגבולות 1967 תביא שלום, הוא אוטיסט.
שתי ההתבטאויות הללו הן פרי בורות ראויה לגנאי. אוטיזם איננו מחלה, כפי שרבים סבורים, אלא לקות, התובעת הבנה של הסביבה ולא גינוי או שימוש לצורכי גינוי. האוטיסטים, שאני רוצה לייצגם כאן, מבקשים להעביר לחברה מסר, שאינם מסוגלים תמיד להביעו, שהם זכאים לזכויות ולמסגרות שיעזרו להם לממש את הפוטנציאל הטמון בהם. יש לגנות את הביטויים המציגים את האוטיזם באופן שלילי, ולפעול ככל האפשר על מנת לעזור לאוטיסטים להיות חלק בלתי נפרד מהחברה.
אני עצמי נער בן 16.5, הלוקה בתסמונת אספרגר על הרצף האוטיסטי. עם כל הקשיים התקשורתיים, אשר באים לידי ביטוי באי הבנה של כל הקודים החברתיים, וגם אי הבנה של הבעות פנים, שפת גוף וכן ביטויים דו־משמעיים, מטאפורות ודקויות לשוניות, אני אדם ככל אדם. הקשיים החברתיים מתבטאים בהעדר יכולת להבין את התחושות והמחשבות של הזולת, וגם העדר יכולת לקרוא את המפה החברתית ולהבין את הקודים החברתיים והניואנסים שלפיהם החברה מתנהלת.
אבל למרות זאת, אני אדם ככל אדם. קשיי אינם מפריעים לי להיות בן זוג של חברתי (בת כיתה מקבילה), פעיל במועצת התלמידים של בית ספרי, תלמיד קונסרבטוריון ומוזיקאי פעיל, ולהעלות מופע מוזיקלי ששמו "שאלות", הנוגע לתסמונת.
אי לכך, אני פונה לכולם להפסיק להשתמש במלה "אוטיסט" או "אספרגר" ככינוי גנאי. אנחנו לא מנותקים מהמציאות — גם אם היא קשה לנו להבנה ולפענוח. ולכן, אנא, קצת רגישות.

הכותב הוא תלמיד כיתה י"א בחיפה


תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

תודה. זה חשב מאוד שכל מי שיכול להתבטא בנושא ולהעמיד דברים על דיוקם - יעשה כן. בבית ספרנו מספר ילדים על הרצף התקשורתי והם תלמידים נפלאים וחברים טובים. אין כל סיבה לעשות בכינויים הללו שימוש לגנאי. העלינו את הפוסט לאתר גוגל פלוס של בית הספר. תודה רבה, רם כהן